Gotische zaal RvS, Paleisstraat/Noordeinde (HOK) Lunchpauzeconcert

Lunchpauzeconcert

Datum woensdag 12 maart 2025
Aanvangstijd 12:45
Locatie Gotische zaal RvS, Paleisstraat/Noordeinde (HOK)
Uitvoerenden

Nicky Bouwers, alt-mezzo
Jos van der Kooy, piano en orgel

Programma

Roger Quilter (1877-1953)

The Spring is at the door (op.18,nr. 4) 

Tekst: Nora Hopper

Fanny Hensel-Mendelssohn (1805-1847)

Warum sind denn die Rosen so blaß (op.1,nr 3) 

Tekst: Heinrich Heine

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)

Lied der Mignon / Песнь Миньоны (op.6 nr.6)

Tekst: J.W. von Goethe

Nur wer die Sehnsucht kennt / Нет толкьо тот кто знал

Vertaling: L.A. May

Clara Schumann (1819-1896)

Ihr Bildnis

Tekst: Heinrich Heine

Edward Elgar (1857-1934)

Cantique, opus 3 for organ

Edward Elgar

After (op. 31,nr1)

Tekst: Philip Bourke Marston

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski 

Priemieren’e (op.25,nr. 1) Примиренье (Verzoening)

Roger Quilter (1877-1953), (arr.)    

Drink to me only with thine eyes                  

Colonel Mellish, tekst en melodie                             

 Drink to me only with thine eyes,
     And I will pledge with mine;
Or leave a kiss within the cup,
     And I'll not look for wine.
The thirst that from the soul doth rise
     Doth ask a drink divine;
But might I of Jove's nectar sup,
     I would not change for thine.

                                                           

Meer informatie over de uitvoerenden

Nicky Bouwers (alt-alt/mezzo) studeerde in de vooropleiding piano bij Rudy de Heus aan het conservatorium in Zwolle. Alvorens met haar zangopleiding te beginnen, studeerde Nicky bestuurskunde aan de Universiteit Twente. Enkele jaren na afronding van deze studie startte ze haar studie zang aan het Utrechts Conservatorium. Na haar eindexamen (Bachelor) vervolgde ze haar zangstudie bij Jón Thorsteinsson in de Master-fase aan hetzelfde conservatorium, waarvan haar eindexamen in juni 2010 plaatsvond. Momenteel studeert zij verder bij Charlotte Margiono.

Aan het Utrechts Conservatorium studeerde ze verder bij Danny Oosterman harmonie-/fanfaredirectie, waarin ze eindexamen (Bachelor) deed. Daarnaast volgde ze bijvaklessen in koordirectie bij Rob Vermeulen.

Zij is onder andere werkzaam als zangeres, dirigent en stemcoach voor koren. Zo is zij diverse malen te horen geweest als soliste in oratoriumwerken, zoals het Weihnachtsoratorium (alle cantates) van Bach, diverse Bachcantates, een Lutherse Mis van Bach, de Messiah en het Utrecht te Deum van Händel, het Stabat Mater van Pergolesi, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns, de Krönungsmesse en het Requiem van Mozart en de Petite Messe Solennelle van Rossini. Zij vertolkte de rol van de Tante (La Zia Principessa) in de opera Suor Angelica van Puccini. 

Zij nam twee keer deel aan de Kurt Thomascursus. Op het Bachfestival Dordrecht volgde zij een masterclass bij Jos van Veldhoven. Ook volgde zij een directiemasterclass van Daniel Reuss met het dirigeren van Cantate BWV 12 ter gelegenheid van het Jubileumjaar van de Bachcantates in Utrecht.

Zij heeft aan diverse opnames meegewerkt. Met Thijn Vermeulen heeft zij de CD To Live, To Love opgenomen. Zij werkte als soliste (alt) mee aan de CD opname van De XIV Stonden, van de Vlaamse componist Paul Schollaert, o.l.v. Kurt Bikkembergs.

Ook nam ze in de Coronatijd liederen voor YouTube op met organist Jos van der Kooy

Naast haar werkzaamheden als koordirigent, is ze ook actief als projectdirigent. Zo dirigeerde zij het Concierto de Aranjuez van Rodrigo in de versie voor harp en orkest en dirigeerde zij Vocaal Ensemble TIEN.

Nicky Bouwers is daarnaast gespecialiseerd in stemvorming aan koren en is een veel gevraagd zangcoach voor koren in Nederland. Verder was zij zangcoach van het Nederlands Studenten Kamerkoor, voor drie projecten. Ook geeft zij zangles en helpt ze daarnaast mensen met het verbeteren van hun stemgebruik tijdens presentaties en toespraken.

Agenda

Kerken & Orgels

Het HOK

De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad. 

Klik HIER voor de volledige omschrijving

Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)

Algemeen - GCC_beeldmerk_kleur_web.jpg  

Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.

 

De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.